Pijnverlichting

Als je zwanger bent, kun je vragen hebben over pijn en eventuele pijnverlichting tijdens de bevalling. Bijvoorbeeld: Hoe erg zal de pijn zijn? Wat als je er niet tegen kunt? Kun je dan iets tegen de pijn krijgen? Bevallen doet pijn. Maar elke bevalling is anders. En de ene vrouw kan gemakkelijker met de pijn omgaan dan de ander.
Er zijn allerlei manieren om de pijn te verzachten. Met en zonder medicijnen. Thuis en in het ziekenhuis.

Een paar feiten over weeën en pijn
Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf pijnstillers aan (endorfinen). De pijn wordt veroorzaakt door weeën en deze komen in golven. De weeën worden naarmate de bevalling vordert krachtiger en pijnlijker. Het verschilt per vrouw waar zij pijn heeft (buik, rug of benen) en ook  ervaren vrouwen baringspijn verschillend.

Dit kun je zelf al vóór de bevalling doen
Als je tijdens de bevalling naast de verloskundige iemand hebt die je steunt, voel je minder pijn. Denk alvast na wie je straks bij je bevalling wilt hebben. Door een zwangerschapscursus te volgen, kun je al oefenen met ademhalingstechnieken en baringshoudingen.

Pijn bestrijding tijdens bevallingTips om met pijn om te gaan
Pijn geeft meestal aan dat de bevalling begonnen is. Als de weeën heftiger worden, kun je verschillende houdingen uitproberen. Ga naar een plek toe waar jij je veilig voelt en die warm is. Zo kun je je het best ontspannen. Concentreer je op je ademhaling en laat je (als je dat prettig vindt) masseren in je onderrug en of benen. Een warm bad nemen of op een krukje onder de warme douche gaan zitten kan ook wonderen doen.

Geboorte Tens
Thuis kun je geen behandeling krijgen waar medicijnen aan te pas komen.
Wel kun je gebruik maken van de geboorte-Tens, een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes toe kunt dienen, die helpen tegen de pijn. Je kunt dit apparaatje huren. Sommige verzekeraars vergoeden deze kosten. Klik hier voor meer info.

Pijnverlichting met medicijnen
Voor pijnbestrijding met medicijnen moet je altijd naar het ziekenhuis.
In Nederland worden de ruggenprik (epidurale analgesie), injectie met pethidine en het pompje met remifentanil het meest toegepast als pijnbestrijding.
Aan deze drie pijnbehandelingen zitten voor- en nadelen. Deze zijn uitgebreid na te lezen in de folder Hoe ga je om met pijn.

Je kunt met al je vragen, zorgen en wensen bij ons terecht. Als je daar prijs op stelt dan plannen we rond 30 wkn zwangerschap een extra afspraak in op het spreekuur.
We bespreken dan jouw verwachtingen over de bevalling.

Wij loodsen je zo veilig mogelijk door je bevalling en regelen pijnbestrijding als dat om wat voor reden dan ook noodzakelijk blijkt.
Kijk ook eens op deze website waar alle mogelijkheden van de verschillende manieren van pijnbestrijding staan genoemd.

Tip: lees dit artikel uit de NRC next.